perjantai 14. elokuuta 2009

Juhlapäivä

Blogini täyttää tänään yhden vuoden. Sen kunniaksi päätin hetken mielijohteesta vaihtaa blogin ulkoasua. Lopputulos ei kyllä ole mitenkään uniikki, mutta vaihtelua kuitenkin. Saa nyt nähdä miten kauan katselen tätä, se musta ja minimalistinen oli kovasti mieleeni.

Syntymäpäivän kunniaksi päätin hieman mietiskellä, miten tämän blogin perustaminen on muuttanut lukemistottumuksiani. En ole mitenkään suuremmin venyttänyt genrerajoja vaan olen lukenut aika lailla samoista aihepiireistä kuin ennenkin. Mikä on ihan ok, miksi lukisin jotain scifiä jos se ei kiinnosta yhtään? Yhden hassun havainnon olen tosin tehnyt.


En ole koskaan lukenut suuremmin tietokirjoja, siis oikeasti lukemalla lukenut, satunnaista selailua ei lasketa. Nyt olen kuitenkin havainnut, että oikeastaan on kiva lukea romaanien ohella myös vähän asiapitoisempaa tekstiä, ihan huvin ja mielenkiinnon vuoksi. Tähän liittyen olen myös tehnyt toisen havainnon.


Luen lähes poikkeuksetta vain yhtä kirjaa kerrallaan (oppikirjoja ei lasketa), mutta nyt olen yhtäkkiä kokenut valaistumisen ja tajunnut miten mukavaa on lukea useampaa kirjaa yhtäaikaa! Romaani ja siinä sivussa esim. joku tietokirja on aika jees. Voi lukea kumpaa tahansa riippuen siitä millä tuulella on. Nukkumaan mennessä on tosin kivempi lukea romaania.

Blogin aloittaminen on vaikuttanut myös siten, että olen tullut jotenkin tiedostavammaksi lukemani suhteen. Olen oikeasti miettinyt lukiessa, että mitä sellaista kirjassa on, josta voisin blogiin kirjoittaa. Minusta tällainen kriittisyyden lisääntyminen on ehdottomasti hyvä juttu!


Tässä siis joitain juttuja mitä olen mietiskellyt. Laskeskelin vielä nopeasti, montako kirjaa olen blogini olemassaolon aika lukenut ja tulokseksi sain 45. Ihan ok, kun tämän kalenterivuoden tavoite on 50.

1 kommentti:

  1. Heips,
    käypäs vilkaisemassa blogiani, sulle saattais olla palkinto luvassa. *linkki*

    VastaaPoista