tiistai 31. maaliskuuta 2009

Velho ja leijona

(The Lion the Witch and the Wardrobe)
C.S. Lewis


Peter, Susan, Edmund ja Lucy löytävät tien Narniaan, no okei Lucy löytää, kunnia sille, jolle kunnia kuuluu. Ja sitten on hyvän ja pahan välistä taistelua ja niin edelleen, en viitsi puuttua juoneen enempää.

Wikipedia tiesi kertoa, että tämä tarina kertoo ristiinanaulitsemisesta ja ylösnousemuksesta ja yhteys on kyllä helppo huomata, jos on yhtään perillä kristinuskosta. Muita viitteitä kristinuskoon oli sitten viittaukset lapsiin Aadamin poikina ja Eevan tyttärinä. Minua se totta puhuen vähän häiritsi. Miksi ei voinut vain puhua ihmisistä? Kai tämäkin riippuu omasta elämänkatsomuksesta, en ole millään muotoa uskonnollinen ja lisäksi tämä on kirjoitettu lähemmäs 60 vuotta sitten, joten ajat ovat muuttuneet. Toinen juttu mikä myös vähän häiritsi oli se hieman opettavainen ja holhoava sävy mikä välillä tuli esiin. Väännettiin asiat rautalangasta... Olen varmaan vähintään 15 vuotta kohdeyleisöä vanhempi, joten ehkä se johtuu siitä ja aikojen muuttumisesta. Vähänkö viiltävä analyysi tästäkin tuli... Joo tarina jatkuu, mutta mitä ihmettä jatko-osissa sitten tapahtuu? Olen lukenut kaksi osaa ja minusta koko Narnia on jo nyt jotenkin passé. En minä tätä sarjaa voi kuitenkaan kesken jättää kun olen sen aloittanut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti